BLANKAS
HISTORIA
Båt
nr X
Vid
de arkeologiska utgrävningarna på Helgeandsholmen i Stockholm 1978-80
hittades ett tiotal båtar. Sex av dessa var från medeltiden.
Samtliga
båtar undersöktes och dokumenterades mycket noggrant, bl.a. med
fullskaleritningar innan de konserverades.
En
av de bäst bevarade, båt nr X, har rekonstruerats. Det är en
klinkbyggd ekbåt med råsegel, tio meter lång. Troligen var det en
bondeseglare, som under 1300-talet fraktade varor inom Stockholms skärgård.
Den rekonstruerade båten döptes till Blanka.
Blanka
sjösattes 1990.
Båtbyggnadsteknik
I
mitten av 1500-talet började man använda sågen för att ta fram
bordsläggningsbrädor för båtbyggeri. Dessförinnan framställdes brädorna
endast med hjälp av bila, yxa, klubba och kilar. Det finns två sätt
att med hjälp av dessa verktyg framställa brädor; radialspräckning
och tangentiell spräckning. Vid byggande av Blanka användes radialspräckningsteknik.
Ekvirket
kommer från Visingsö och är en gåva från Domänverket.
Vid
framställningen av bordläggningsbrädorna spräcktes ekstammen först
i halvklyvor, därefter i fjärdedelar, åttondelar och ibland i
sextondelar. Samma metod och verktyg användes under medeltiden. Spräckningen
skedde från barksidan och sprickan följde, i bästa fall, märgstrålen
i märgen (mitten av stammen). Därefter bilades brädan till. En bräda
som endast är 2 cm tjock tål en belastning av 150 kg, ett resultat av
den radiella spräckningstekniken.
På
bilden ses Ola Eriksson och Axel Lindberg visa en brädas bärighet.
Bygget
av Blanka skedde inne på medeltidsmuseet och tog hela tre år. Arbetet
utfördes av ett team bestående av Axel Lindberg, Ola Eriksson samt lärlingar.
Den då blivande båtbyggaren Måns Johnson berättar att han under ett
halvt år arbetade som lärling i bygget av Blanka. För att resultatet
skulle bli så nära originalet som möjligt övervakade arkeologer
arbetet.
Drottning
Blanka av Namur
Drottning
Blanka, född ca 1320, svensk, norsk och skånsk drottning genom
äktenskapet med kung Magnus Eriksson. Drotting Blanka är en målning av Albert Edelfelt
efter modell 1877 i Paris. Orginalet finns på Ateneum i
Helsingfors. Bilden är från sv.wikipedia.org.
Nordiska klinkbyggnadstraditionen nu kulturarv
Unesco beslöt i december 2021 att den "Nordiska klinkbåtstraditionen"
skulle tas med på listan över mänsklighetens kulturarv. Sjöhistoriska
anordnade 2 april 2022 en heldag kring ämnet där även Blanka
presenterades.
Unescos text ”Nordiska
klinkbåtstradiltionen”
Sjöhistoriskas inbjudan till ”Heldag
på Sjöhistoriska lyfter tusenåriga klinkbyggnadstraditionen”
Blankas Power Point-presentation
Dokumentation
Axel
Lindberg stod för kontakten med museibesökare och arkeologer samt
sammanställde den omfattande dokumentationen:
-
BÅT
NUMMER X
Helgeandsholmen, Stockholm. Dokumentation av rekonstruktionen
av Båt nr. X av Axel Lindberg. Rapport nr 2 från Stockhoms
medeltidsmuseum Stockhoms medeltidsmuseum. Februari1989
-
BOAT
NR X, Helgeandsholmen, Stockolm. Documentation of the
Reconstruction of Boat No X by Axel Lindberg. Stockholms
medeltidsmuseum 1989. Rapport nr 2
-
BLANKA.
Dokumentation av kopia av Båt X av Axel Lindberg. Rapport nr
3 i båtskriftserien. Stockholms medeltidsmuseum. 1990
-
ORDLISTA
över svenska, engelska och tyska fackuttryck som förekommer
i dokumentationen av de tre båtarna på Stockhoms
Medeltidsmuseum. Här finns också en kort seglingsinstruktion. Axel Lindberg 1992. Rikligt illustrerad av
Lars-Göran Larsson och Axel Lindberg.
|